Geoblog.pl    basica    Podróże    Ziemia Święta - Izrael, Autonomia Palestyńska (fotoalbum,schemat)    Jerusalem stare miasto

Jerusalem stare miasto

Izrael
Izrael, Jerusalem

Przed 6. Pobudka, o 6.30 warzywne śniadanie i o 7.30 przez Beit Sahour i check point między autonomią Palestyńską a Izraelem ruszamy do Jerusalem. Czeka nas bogaty w zwiedzanie i wrażenia dzień.
Stare Miasto Jerozolimy otoczone jest 4,5 km murami z ośmioma bramami. Te bramy to: Damasceńska, Nowa,Jafy, Dawida, Gnojna, Lwia i Heroda oraz zamurowana Brama Złota.
Góra Oliwna położona na wschód od Starego Miasta. Z niej wspaniały widok – panorama Starego Miasta. Na zboczu góry rozległy cmentarz żydowski.
Zwiedzamy:
* Kościół Pater Noster (tu tablice z modlitwą Ojcze Nasz w około 60 językach),
* kościółek Dominus Flevit gdzie Jezus zapłakał nad losem Jerozolimy,
* Ogród Getsemani z okazami drzew oliwnych liczących około 2 tys. Lat,
* Bazylikę Agonii /inaczej kościół Wszystkich Narodów/ ze złota mozaiką na frontonie,
* kościół Grobu Najświętszej Marii Panny położony w dolinie Cedronu u stóp G.Oliwnej.
Pierwsza świątynia ku czci matki Boskiej powstała w IV w. , obecna w okresie wojen krzyżowych. Podziemnym kościołem opiekują się mnisi greccy i ormiańscy. Do grobu schodzi się mrocznym zejściem z mnóstwem schodów.
Około 11. Przechodzimy przez Bramę Lwów na Stare Miasto i Via Dolorosa podążamy w kierunku Bazyliki Grobu.