Geoblog.pl    basica    Podróże    w opracowaniu C h i n y T yb e t 2007    Północna stolica
2007

Północna stolica

Chiny
Chiny, Beijing

Zaczynamy od Guangchang Tiananmen (Plac Bramy Niebiańskiego Spokoju). o powierzchni 40 ha.
Obiekty na placu:
*Qianmen (Brama Przednia) - po stronie południowej placu - zbudowana w XV w. za panowania cesarza Yongle;
*Renmin Dahuitang (Wielka Hala Ludowa) - po zachodniej str. - miejsce obrad Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych (marionetkowy parlament);
*pomnik Bohaterów Ludowych stojący pośrodku - granitowy 36metrowy obelisk z 1958 r.;
*Mao Zhuxi Jiniantang (Mauzoleum Przewodniczącego Mao) - po str. południowej, gmach ukończony w 1977 r.;
*Tiananmen (Brama Niebiańskiego Spokoju) - po str. północnej placu; obecny kształt budowli nadano w połowie XVII w. (zastępując XVwieczną drewnianą bramę); bramę "zdobi" ogromny portret Mao.

O 10. "lądujemy" w Hotel Beijing Plaza - na XII pietrze. Odpoczynek, kapiel, małe pranie.
12.30 lunch oraz występ grupy kobiet w bogatych historycznych (?) strojach.
Po południu zwiedzamy kompleks Tiantan (Świątynia Nieba). Znajdują się w nim:
* Yuanqiu (Okrągły Ołtarz) - marmurowy biały 3kondygnacyjny taras 5m.wysokości wzniesiony w 1530 r.;
*Cesarska Świątynia Nieba (w niej tabliczki z imionami cesarskich przodków);
*Huiyin Bi (Mur Echa)
*Qinian Dian (Pawilon Modłów o Doroczny Urodzaj) - drewniana 3 kondygnacyjna budowla na planie koła, wzniesiona na trzypoziomowym marmurowym tarasie, oparta na 28 filarach (symbolizujących 4 pory roku, 12 miesięcy i chiński podział dnia), przykryta niebieskim ceramicznym dachem. Wysokość 38 m., średnica 30 m. Świątynia została zbudowana w 1420r., w 1889 doszczętnie spłonęła i później została zrekonstruowana.
Ponadto w kompleksie znajduje się: sporo różnych pawilonów,tzw.Most Cynobrowych schodów, stary cyprys dziewięciopienny i inne.
Po lunchu mamy w planie:
*Liulichang - uliczka antykwariatów,sklepików z wyrobami artystycznymi, kaligrafów;
*Ośrodek medycyny chińskiej - krótki wykład; masaż stóp (wspaniała rzecz!), diagnoza na podstawie badania pulsu (trafna - a jakże!). Niestety zalecane leki (ziołowe najprawdopodobniej) dość drogie.
Wieczorem kolacja, drobne zakupy w pobliżu hotelu.

Multimedia (3)
  • Świątynia Nieba, grobowce Mingów