Geoblog.pl    basica    Podróże    E t i o p i a 2008    Tigrajskie kościółki skalne

Tigrajskie kościółki skalne

Etiopia
Etiopia, Wukro

Przed 10 docieramy do Wukro.

Region Gheralta (wschodnie Tigray) - to region górzysty, z urwiskami skalnymi i widokami na rozległe równiny.
Są tu stare, kute w skałach/ grotach kościółki. Pochodzą z IV - VI wieku(wg Etiopczyków; wg znawców są o 5 wieków późniejsze). Często są bogato malowane. My zobaczymy dwa z nich.
* Cherkos z VIII w. Fasada wykuta w skale, wewnątrz filary, pozostałości malowideł, reliefy; kosciółek niezmieniony od wieków. Na zewnatrz w poblizu kościółka groby bogatych chrześcijan.

Do drugiego jedziemy drogą pnącą się pod gorę; mijamy kamienne domostwa z małymi otworami okiennymi, z sianem/trawą (?) suszącym się na dachu - typowe dla Tigray budownictwo. Potem wspinamy się po wygładzonych, śliskich skałach do wysoko usytuowanego kościółka.
* Michael Barka z XIII w. Wykuty w większości w skale, jakby bokiem do niej przytulony.
Rzeźbienia na pułapie, ścianach, pozostałości malowideł. Wspaniały widok na rozległą okolicę.
Po 13 wyruszamy w drogę powrotną do Wukro i dalej w trasę do Mekele.