Geoblog.pl    basica    Podróże    E t i o p i a 2008    Lalibela - anielskie kościoły

Lalibela - anielskie kościoły

Etiopia
Etiopia, Lalibela

Lalibela - moim (i nie tylko) zdaniem - to jeden z cudów świata.
XII-wieczne, z czasów 13.króla z dynastii Zague - Gebre Meskela. Król (po śmierci nadano mu przydomek Lalibela) pielgrzymował do Jerozolimy; sprowadził z Indii architekta Sidi Meskela. Powstało 11 kościołów odkutych w skałach gór Lasta.
Około 8 rozpoczynamy 1.część zwiedzania. Jest niedziela - więc mnóstwo wiernych okrytych białymi zawojami.
* Bet Medhane Alem (Dom Zbawiciela Świata) największy: 33m długi, 23 m szeroki i 11 m wysoki; w nim 3 symboliczne wykute w posadzce groby:Abrahama, Jakuba, Isaaka;
* Bet Genete Mariam (Dom Marii) powstał jako pierwszy; bogate zdobienia na łukach, kolumnach, sklepieniach - reliefy, pozostałości malowideł;kolumna z przepowiedniami przysłonięta tkaniną ;
* Bet Meskel
* Bet Danagel (Dom dziewic)
* Debre Sine Selasie (Dom Trójcy)
* Bet Golgota - niedostępny dla kobiet, w nim grób króla;
* Bet Giorgis (Dom św. Jerzego) - ostatni z kościołów, symbol arki Noego.
Przechodzimy wąskimi i często krętymi korytarzami w skałach, ścieżkami itp. Kościółki robią niesamowite wrażenie.
Przerwa w zwiedzaniu. Idziemy na tej - alkoholowy napitek z miodu - specjalność Etiopii.
Lokalik - kolorowe, klimatyczne wnętrze - bardzo nam się podoba. Sporo etiopskich ozdób na ścianach. Tej niezły, ale zdecydowanie wolę etiopskie soki ze świeżych owoców - te są naprawdę fenomenalne. Wracamy przez miasto do hotelu.
Lunch o 13.30 - spaghetti ( na spółkę z J. bo porcje są zbyt duże jak dla mnie).
O 15 cd zwiedzania.
* Bet Gabriel Rufael dwa połączone kościółki do których wejście wiedzie przez kamienny mostek; kiedyś był tu pałac Lalibeli, a w dole więzienie;
Tunelem do następnych kościołów. Bete lehem(Betlejem) - okrągłe pomieszczenie z otworami w górnej części - tu przygotowywano komunię dla wszystkich kościołów, tu modlił się Lalibela i chronili się chrześcijanie podczas muzułmańskich najazdów.
idziemy dalej - ciemnym korytarzem w górę i na zewnątrz.
* Bete Merkorios - zniszczony podczas trzęsienia ziemi; obrazy, m.innymi stare płótno - sceny sprzed ukrzyżowania , ukrzyżowanie; na ścianach - pozostałości pięknych fresków.
* Bet Emanuel monolityczny, okazały 3 kondygnacje używany był jako kaplica pałacowa;
* Bet Abba Libanos nieduży, niedokończony, zbudowany na życzenie żony króla Lalibeli Meskel Kebra.

Wieczorem ruszam z "chłopakami" z grupy na kolację do restauracji Blue Nile.
W knajpce jest też grupa innych codzoziemców. Bardzo długo czekamy na realizację zamówienia (ja - ryż z warzywami, reszta zamawia mięsiwa) - ale jedzenie jest satysfakcjonujące.