Geoblog.pl    basica    Podróże    M a r o k o 2009    Spacerkiem przez medynę

Spacerkiem przez medynę

Maroko
Maroko, Essaouira

O 6. pobudka, w pół godziny idę na śniadanie (kanapka z serem, wędlina, bułeczka, sok pomarańczowy, kawa).
Jeszcze obchodzę kompleks hotelowy, robię foto. Wystawiamy bagaże.
Około 8. wyjazd - przez miasto, marinę, część przemysłową.
Po godzinie - postój nad Atlantykiem.
Później w drodze mijamy uprawy, plantacje małych zielonych bananów - po lewej stronie drogi. Banan - podobno najstarszy owoc świata; są ich różne odmiany:zielone, żółte, pomarańczowe, czerwone.
Pas nadatlantycki Maroka - to teren upraw.
70% ludności kraju zajmuje się rolnictwem. 50% upraw zbóż - to jęczmień; ponadto pszenica, kukurydza,ryż, proso, sorgo. Poza zbożem uprawia się także:
*rośliny strączkowe (bób, soczewica, fasola, cieciorka),
*buraki cukrowe -od lat 60. ubiegłego wieku ( ciekawostka: Polacy nasadzili w Maroku buraka i wybudowali pierwszą cukrownię),
*owoce cytrusowe,
*figi, banany, daktyle, granaty,
*winną latorośl,
*oliwki - najstarsza roślina uprawna w tym kraju,
*słoneczniki, warzywa (bakłażany, cukinie, karczochy, pomidory).
Jeśli chodzi o hodowlę - głównie obejmuje ona kozy, owce, wielbłądy, osiołki, muły, konie (berberyjskie, arabskie i mieszane berberyjsko-arabskie).

Przed 10. - krótki postój przy sklepikach arganiowych.
Potem przy drodze widzimy drzewka arganii i kozy - więc postój na sesję foto.
Około 11.45 - Essaouira (AsSawira), dawniej Mogador.
W XV w. powstała tu forteca, w XVIII założono miasto jako wolny port dla Europejczyków i ich żydowskich agentów handlujących złotem, kością słoniową i niewolnikami. W XIX w. było to kwitnące miasto. Do dziś zachwycają:
* medyna,
* riady - domy z podworcami w stylu marokańskim,
* wały i forty obronne wraz z prowadzącą na nie bramą.
Miasto słynie również z wyrobu rzeźb z drewna tujowego i cedrowego oraz z festiwalu muzyki gnawa.
Pospacerowaliśmy po wałach, medynie, odwiedziliśmy warsztat stolarsko-rzeźbiarski tudzież sklepiki z pamiątkami.

Po 15. ruszamy dalej.
Przed 17. - króciutki postój na malowniczym klifie i jedziemy dalej.
Około 17.30 docieramy do Safi.